Maart 2023
Vandaag krijg ik bezoek van Marc Zeelenberg. Het gebouw waar ik een ruimte huur is een patriciër woning uit 1762. Vanaf 1887 is het huis in bezit van de rooms-katholieke Leesvereniging. De naam Concordia heeft betrekking op de in 1902 in de tuin aangebouwde schouwburgzaal. Mijn studio is het verbouwde balkon, boven deze grote zaal.
Marc is onder de indruk van het prachtige gebouw. De voordeur is een gesneden deur in vroege Lodewijk de 15e vormen en binnen is een gesneden trapleuning in Lodewijk de 15e stijl. Hij highlight de mooie dingen van het gebouw, zoals ik het liefst de mooie dingen highlight aan de mensen die ik fotografeer.
Het gesprek komt door de ruimte waarin we ons bevinden al gauw op de fotostudio, op mij en mijn werk. Marc is trots op deze mooie plek en wil graag alles weten over mijn stijl van fotograferen. En dan vraagt hij ineens: "Wie zijn eigenlijk je klanten? Ik heb je daar bij de BNI Fazant eigenlijk nooit echt over gehoord.
Is afscheidsfotografie iets voor jou? Als ik hoor hoe druk Normen Rotteveel het heeft, is daar misschien wel een markt voor jou?" Ik vertel Marc dat ik drie keer een begrafenis heb mogen fotograferen, maar om de emotie te ‘vangen’ moet je hem zelf voelen. Die confrontatie valt me zwaar.
Ik vertel hem dat ik in 2019 mijn neef van 18 ben verloren. Met de kerst bezocht ik mijn half-zus, zwager en hun jongste zoon in Frankrijk. Ik maakte foto's in de sneeuw en binnen tijdens het bakken van crêpes, maar ook op het moment dat de vrienden van mijn neef langskwamen en hun filmpjes deelden met het achtergebleven gezin. Dan ligt verdriet en blijdschap heel dicht bij elkaar.
Na een uitgebreid gesprek over mijn overstap naar zakelijke fotografie, zegt Marc: "Eigenlijk ben je nu meer op bezoek naar familie... bedrijven. Een bedrijf met een verhaal. Je bent op zoek naar mensen die willen dat je meedenkt en hen zorgeloos door het proces leidt. Die zoeken naar iemand die afspraken nakomt, netjes werkt, vriendelijk is en een uitmuntend eindresultaat levert. Want dat herken ik allemaal, Francis."
Marc gaat verder: "Ik verlaat pas de bouwput als de klant honderd procent tevreden is. Soms gaat er wel iets wat mis, dan kost het me wat geld, maar een andere keer verdien ik dat weer terug als ik weer een meevaller heb. Het is een totaal plaatje. Maar als ik mijn best doe, dan staat daar ook een passend budget tegenover."
Ik vind het bijzonder om zo'n mooi gesprek te voeren met een aannemer. Hoewel we allebei heel anders werken, zijn we in de eerste plaats ondernemer, en door te sparren, kun je elkaar al helpen. Nu Marc duidelijk heeft wie ik zoek als klant, kan hij mij als BNI-collega helpen om langdurige, betekenisvolle relaties op te bouwen met hoogwaardige zakelijke professionals. Marc, enorm bedankt voor jouw bezoek en ons mooie gesprek.
Fijne week! Francis